On-line 3měsíční
intenzivní studium
DPH 2021

Input:

Dlouhodobý majetek a daň z přidané hodnoty

15.9.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 53 minut

Dlouhodobý majetek a daň z přidané hodnoty

Ing. Jan Ambrož, Mgr. Radmila Kulková

Téma článku plně odpovídá výše uvedenému názvu a pro mnohé plátce daně z přidané hodnoty a osoby povinné k dani přináší několik překvapení. V běžné praxi totiž ani nevnímáme, jak specificky upravuje zákon o dani z přidané hodnoty pravidla pro dlouhodobý majetek, speciálně definovaný pro účely daně z přidané hodnoty. Další zvláštností je často přístup k nemovitým věcem, kterým věnujeme samostatnou kapitolu.

Právní úprava

Uvádíme pouze vybraná ustanovení zákona o DPH, která jsou určena pro dlouhodobý majetek a úzce navazující kategorie:

  • § 4 odst. 4 písm. b) ZDPH pro vymezení obchodního majetku, § 4 odst. 4 písm. c), v němž je stanoveno, co se rozumí dlouhodobým majetkem ("DM"), § 4 odst. 4 písm. e) obsahuje definici nájmu, která za určitých okolností zahrnuje i věcné břemeno zřízené k nemovité věci,

  • § 4a odst. 1 a 3 výjimka u obratu související s úplatami z prodeje dlouhodobého majetku, resp. ve vztahu k "osvobozenému" dodání nemovité věci,

  • § 5 odst. 3, který popisuje, co je ekonomickou činností,

  • § 10 pro místo plnění při poskytování služeb vztahujících se k nemovité věci,

  • § 21 odst. 2 stanoví den uskutečnění zdanitelného plnění při dodání nemovité věci, § 21 odst. 4 písm. b) a c) určení dne uskutečněná zdanitelného plnění ("DUZP") pro služby u nájmu nemovité věci,

  • § 55a řeší osvobození při dodání pozemku a § 56 upravuje osvobození od daně při dodání vybrané nemovité věci,

  • § 56a se týká osvobození při nájmu nemovité věci,

  • § 62 dodání zboží, které bylo použito pro plnění osvobozené od daně,

  • § 75 odst. 2 výjimka (zákaz) u pořízení dlouhodobého majetku pro volbu nároku v poměrné výši, aktualizovaný odst. 4 násl. obsahující i specifika pro dlouhodobý majetek,

  • § 76 odst. 4 zvýhodnění pro dlouhodobý majetek pro výpočet koeficientu při krácení nároku na odpočet daně z přidané hodnoty, upravený odst. 10 pro dodatečné korekce,

  • § 78 a násl. stanoví pravidla pro úpravu odpočtu daně z přidané hodnoty u dlouhodobého majetku, § 78da pro dodatečné korekce u oprav nemovitých věcí,

  • § 79 řeší nárok na odpočet DPH při registraci, § 79a snížení odpočtu při zrušení registrace,

  • § 92d je pro dodání nemovité věci v režimu přenosu daňové povinnosti,

  • § 100 a násl. týkající se evidence pro daňové účely.

Samozřejmě se v textu setkáte s mnoha dalšími paragrafy zákona o DPH, například obecnými pro stanovení podmínek uplatnění nároku na odpočet daně (§ 72 a násl.) aj.

Výklad

Článek jsme rozdělili do následujících kapitol:

  • první obsahuje popis základních pravidel a pojmů,

  • ve druhé řešíme pořízení a užívání dlouhodobého majetku, související nárok na odpočet DPH i s poukazem na krácení příslušnými koeficienty DPH,

  • novinky účinné od 1. července 2025 platné pro nemovité věci rozebíráme v kapitole třetí,

  • následuje čtvrtá část, v níž se zabýváme prodejem a vyřazením DM, případnou dodatečnou korekcí nároku na odpočet DPH.

  • pátá kapitola obsahuje stručnou rekapitulaci případů, kdy je dlouhodobý majetek používán jak pro ekonomickou činnost, tak pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností, neboť se v praxi vyskytují nejčastěji.

Novely 2025

Samostatně upozorňujeme na novinky účinné od 1. 1. 2025 a 1. 7. 2025. Zdůrazňujeme, že změn je velké množství, ale věnujeme se jen našemu tématu, ostatní jsou popsány a vysvětleny v dalších textech.

Informace GFŘ

Pro praxi bude cenným zdrojem Informace GFŘ k uplatňování DPH u nemovitých věcí od 1. 7. 2025, která je připravovaná a má obsahovat shrnutí novinek v této oblasti a upozornění na změny oproti právní úpravě účinné do 30. 6. 2025. Půjde hlavně o nová pravidla pro osvobození od DPH při dodání nemovité věci, změny v uplatnění sazeb DPH ve stavebnictví, v definici staveb pro bydlení a sociální bydlení, názor finanční správy k některým složitějším případům.

1. ZÁKLADNÍ PRAVIDLA PRO DM

Zákon o dani z přidané hodnoty si pro účely fungování DPH stanoví vlastní pojmosloví a obsah vybraných kategorií. Seznámíme se s definicemi dlouhodobého majetku (1.1) a obchodního majetku (1.2), technického zhodnocení ("TZ") jako samostatného DM (1.3). V závěru si připomeneme výjimku pro povinnou registraci (1.4).

1.1 Definice DM

Pro daň z přidané hodnoty máme k dispozici popis, co je dlouhodobým majetkem, a to v § 4 odst. 4 písm. c). Jedná se o:

  • hmotný majetek určený zákonem o daních z příjmů (ZDP),

  • odpisovaný nehmotný majetek podle účetních pravidel,

  • pozemky, které jsou dlouhodobým majetkem podle předpisů o účetnictví,

  • technické zhodnocení podle ZDP pro hmotný majetek,

  • "nehmotné" technické zhodnocení podle účetních předpisů.

Novela 1. 1. 2025

Zrušena byla specifická pravidla pro dlouhodobý majetek vytvořený vlastní činností, tj. takový, který plátce v rámci svých ekonomických činností "...vyrobil, postavil nebo jinak vytvořil...". Viz druhá kapitola.

Odkazy na ZDP a účetnictví

Musíme zdůraznit zvláštní přístup zákona o DPH, neboť se skutečně u kategorie dlouhodobý majetek odvolává na zákon o daních z příjmů, ale u odpisovaného nehmotného majetku ("NM") a pozemků na účetní předpisy. Vysvětlíme si detaily na konkrétních příkladech.

Dlouhodobý majetek

Příklad 1.1

Plátce, který má pro rok 2025 ve směrnici pro dlouhodobý hmotný majetek (kategorie nazvaná podle účetních předpisů) uveden limit 60 000 Kč, si pořídil nový server za 70 000 Kč. Pro daň z příjmů se jedná o drobný majetek, nikoliv hmotný majetek! Proto se ani pro daň z přidané hodnoty nejedná o dlouhodobý majetek.

Technické zhodnocení DM

Zákon o dani z přidané hodnoty se odvolává na zákon o daních z příjmů, ve kterém existuje sice jasný limit 80 000 Kč, nicméně poplatník daně z příjmů se může rozhodnout a posoudit i položky s nižší částkou jako technické zhodnocení, a to podle § 33 odst. 1 ZDP. Na tuto skutečnost je třeba pamatovat při testování položek obchodního majetku, u kterých bylo provedeno technické zhodnocení.

Příklad 1.2

Jiný plátce provedl v roce 2025 úpravy technologické linky, které mají skutečně povahu technického zhodnocení, a to za 75 000 Kč. Jestliže si zvolí podle § 33 odst. 1 ZDP, že se jedná o technické zhodnocení, přestože platí vyšší limit, vznikne pro účely daně z přidané hodnoty nová samostatná karta dlouhodobého majetku (viz další text).

Nehmotný majetek

Přiklad 1.3

Plátce DPH má pro rok 2025 ve své účetní směrnici stanoveno ocenění pro kategorii dlouhodobý nehmotný majetek ve výši 80 000 Kč. Proto nový software pořízený v lednu 2025 za 70 000 Kč není ani pro daň z přidané hodnoty dlouhodobým majetkem!

Technické zhodnocení NM

Shodná pravidla platí od 1. ledna 2021 také pro případné technické zhodnocení NM, proto je podle § 6 odst. 2 PVZÚ opět na rozhodnutí účetní jednotky, od jaké výše ocenění se zařadí "technické zhodnocení" do dlouhodobého nehmotného majetku.

Příklad 1.4

Provede-li plátce v roce 2025 upgrade softwaru za 50 000 Kč, nestává se tento pro účely DPH dlouhodobým majetkem, protože je v účetní směrnici plátce stanoveno kritérium 60 000 Kč.

Dlouhodobý majetek a drobný majetek

Předchozí podrobný výklad byl nutný, protože se v zákoně o dani z přidané hodnoty zvlášť testuje korekce odpočtu DPH u dlouhodobého majetku (§ 78 a násl. ZDPH jako úprava odpočtu) a jiného majetku (§ 77 vyrovnání odpočtu daně), viz část 4.3.

Dlouhodobý majetek vs. zásoby

Pro úplnost si doplňme, že se v článku zabýváme dlouhodobým majetkem, který je pořízen jako dlouhodobý majetek, tj. s vyloučením položek pořízených plátcem jako "zásoby" – např. když u developerské společnosti byly nemovité věci pořízeny za účelem jejich prodeje.

Pro zařazení nemovitých věcí, kterým se věnujeme ve třetí kapitole, do kategorie zboží (zásob) se musí splnit následující kritéria podle § 9 odst. 5 PVZÚ: jde o účetní jednotku s předmětem činnosti "nákup a prodej nemovitých věcí", nakoupená nemovitost je pořízena za účelem prodeje, není tímto subjektem používána, pronajímána a neprovádí se na ni technické zhodnocení.

Finanční leasing

Musíme zdůraznit, že zákon o DPH se pro případy, kdy užívaný majetek podle smlouvy přejde do vlastnictví uživatele, kterým v daních rozumíme "finanční leasing", řídí vlastními pravidly.

Příklad 1.5

Plátce společnost Nákup pořizuje formou finančního leasingu dlouhodobý majetek. Jsou splněny podmínky § 13 odst. 3 písm. c) ZDPH. Proto se jedná o dodání zboží (a "FL").

ZDPH vs. ZDP

Není v předchozím příkladu podstatné, jestli smluvní vztah neodpovídá finančnímu leasingu definovanému pro účely zákona o daních z příjmů v § 21d ZDP.

1.2 Obchodní majetek

Zákon o DPH si upravuje, co se rozumí obchodním majetkem v § 4 odst. 4 písm. b) ZDPH. Jde o majetkové hodnoty, které slouží osobě povinné k dani a jsou touto osobou určeny k uskutečňování ekonomických činností.

ZDPH vs. ZDP

Zákon o daních z příjmů má zvláštní ustanovení pro obchodní majetek poplatníků daně z příjmů fyzických osob (§ 4 odst. 4 ZDP) a daně z příjmů právnických osob (§ 20c). U fyzických osob je nutné vzít v úvahu různé pojetí, jak potvrzují následující příklady.

Příklad 1.6.1

Pan Novák podniká a je plátcem DPH. Se souhlasem manželky vložil do obchodního majetku osobní automobil, který používá pro ekonomické činnosti. Stanoví-li si pro účely zjištění dílčího daňového základu v § 7 ZDP variantu paušálních výdajů – jedná se o obchodní majetek pro účely zákona o DPH, nikoliv z pohledu zákona o daních z příjmů.

Příklad 1.6.2

Obdobně je tomu u manželů Nováčkových, kteří mají také společné jmění manželů. Oba jsou plátci a podnikají, vykonávají ekonomickou činnost. Nicméně vůz do obchodního majetku podle ZDP vložila manželka – podle tohoto zákona pouze jeden z poplatníků může předmětný majetek vložit do OM. Nic přitom nebrání manželovi, aby uplatnil daňové náklady pro daň z příjmů poměrnou částí.

Pro daň z přidané hodnoty je zřejmé, že pouze jeden z manželů může konkrétní dlouhodobý majetek evidovat pro účely daně z přidané hodnoty. Dále se tomuto tématu věnujeme podrobněji v páté kapitole.

Příklad 1.7

Pan Nový je velmi podnikavý a má příjmy z nájmu podle § 9 ZDP. Pan Nový není účetní jednotkou. Bez ohledu na skutečnost, zda výdaje na pronájem prokazuje nebo ne, není tento majetek tzv. obchodním majetkem pro zákon o daních z příjmů (§ 9 odst. 6 ZDP). Pan Nový vykonává ekonomickou činnost, je plátcem DPH a pronajímané nemovité věci jsou v jeho případě obchodním majetkem pro daň z přidané hodnoty.

1.3 Technické zhodnocení

Zejména u technického zhodnocení se setkáváme nejčastěji s nepochopením přístupu zákona o DPH.

Příklad 1.8

Společnost Beta eviduje v účetnictví následující položky nemovitého majetku:

  • Pořídila pro ekonomickou činnost výrobní halu v březnu 2021: základ DPH 2 000 000 Kč, DPH ve výši 420 000 Kč. Protože plátce při pořízení předpokládal, že nemovitou věc bude používat pouze pro uskutečňování ekonomických činností s nárokem na odpočet (zdanitelná plnění), byl uplatněn plný nárok na odpočet DPH.

  • Společnost provedla na nemovité věci technické zhodnocení: TZ1 v říjnu 2023: částka DPH 20 000 Kč, TZ2 v lednu 2024: DPH bylo 400 000 Kč., u kterých byl také uplatněn plný nárok na odpočet DPH.

  • Dále bylo v roce 2025 v lednu provedeno další technické zhodnocení (TZ3) za 100 000 Kč plus 21 000 Kč DPH. K dispozici je daňový doklad, u kterého nebyl uplatněn žádný nárok na odpočet DPH, protože od začátku tohoto roku používá plátce dotčenou nemovitost včetně technických zhodnocení jen pro uskutečňování plnění bez nároku na odpočet daně.

Připomínáme, aby nedošlo k omylu, následující základní rozdíl. V daních a účetnictví je samozřejmě výrobní hala evidována jako jedna položka nemovitého majetku. To znamená, že všechna tři provedená technická zhodnocení jsou součástí pořizovací ceny (účetnictví), resp. vstupní ceny (daň z příjmů). Existují tedy v tomto případě čtyři samostatné "karty" v záznamní evidenci daně z přidané hodnoty.

1.4 Obrat a dlouhodobý majetek

Povinnou registraci k dani z přidané hodnoty se zabýváme v samostatném článku. V kontextu našeho výkladu je třeba se zmínit o jedné zásadní výjimce, kterou představuje "plnění" týkající se dlouhodobého majetku. Hodnotu obratu testujeme nejen u osob povinných k dani kvůli registraci, ale též u plátců pro určení zdaňovacího období podle § 99a ZDPH.

Novela 1. 1. 2025

Součástí obratu je: "plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až 56a nebo dodání nemovité věci osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 62, jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně."

Zvýrazněný text byl doplněn novelou. Uvedeme si příklad potvrzující tuto výjimku.

Příklad 1.9.1

Pan Kovařík, osoba povinná k dani, podniká v různých oborech. Jednou z jeho aktivit je řemeslná činnost, při níž využívá rozličná technická zařízení, která často po vyzkoušení po nějakou dobu, běžně prodává, neboť si zakoupil novější typ. Jedná se o různé položky dlouhodobého majetku v terminologii zákona o DPH.

V lednu 2025 si kontroloval obrat za kalendářní rok 2024: byl ve výši 2 001 000 Kč, zahrnoval také částku 201 000 Kč za několik prodejů různého výše zmíněného dlouhodobého majetku. Pan Kovařík nesplní parametry pro komentovanou výjimku a musí se povinně registrovat.

Příklad 1.9.2

Jiná osoba povinná k dani shodou okolností eviduje stejnou výši obratu, jehož součástí je jeden prodej dlouhodobého majetku (doplňkový uskutečněný příležitostně). Proto v tomto případě nebyl obrat pro povinnou registraci překročen.

2. POŘÍZENÍ A UŽÍVÁNÍ DM, NÁROK NA ODPOČET DPH

Stručně si vysvětlíme postup při pořízení dlouhodobého majetku (2.1), užívání tohoto majetku (2.2).

2.1 Pořízení DM

V této oblasti by se neměly vyskytovat žádné problémy, neboť plátce aplikuje obecné zásady a uplatňuje nárok na odpočet daně. Připomeneme si pouze několik zvláštností: zrušený specifický přístup k dlouhodobému majetku vytvořenému vlastní činnosti a určení dne uskutečnění plnění.

Nárok na odpočet

Pro nárok na odpočet daně platí obecná pravidla § 72 a násl. zákona o DPH. Velmi často nemá plátce plný nárok na odpočet daně, což potvrzuje následující příklad.

Příklad 2.1

Plátce si pořizuje polyfunkční dům, který bude využívat pro nájmy zdaňované i osvobozené od daně. Proto a) nelze uplatnit celý nárok, ani za b) není zákaz nároku, ale postupuje se podle § 76 zákona o DPH, nárok se stanoví příslušným koeficientem, jak je popsáno v článku krácení nároku.

Výjimka u ročního koeficientu

Doplníme si, že podle § 76 odst. 4 zákona o DPH se do koeficientu při souběhu s osvobozenými plněními nezapočítává dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, pokud tento majetek plátce využíval pro svou ekonomickou činnost. Uvedené neplatí, je-li toto uskutečněné plnění nedílnou součástí obvyklé ekonomické činnosti plátce.

Novela 1. 1. 2025

V samostatných článcích jsou rozebrány novinky týkají se § 75 a § 76 zákona o DPH, tzn. oblast krácení odpočtu. Proto jen připomeneme, že například u poměrného koeficientu neplatí pro provedení korekce kritérium 10% rozdílu proti stanovenému odhadu u dlouhodobého majetku.

Zvlášť upozorňujeme na nově popsané situace v § 75 zákona o DPH, jestliže se zdanitelné plnění stane součástí pořízeného dlouhodobého majetku.

Příklad 2.2

Pokud v průběhu kalendářního roku 2025 použijeme kvalifikovaný odhad, ale dojde v tomto roce "k pořízení DM", korekce je jednoznačná podle skutečného podílu. Bude-li však pořízení v roce 2025, ale "k faktickému užití" nedojde, použijeme v roce pořízení kvalifikovaný odhad.

Konkrétní vzorový příklad je uveden v důvodové zprávě k novele zákona.

Osobní auta

Nejčastěji se problematika krácení nároku na odpočet daně týká osobních aut, viz článek Automobil a DPH.

Registrace nová a zrušená

U nové registrace platí podle § 79 zákona o DPH pro nárok na odpočet daně několik specifických parametrů pro dlouhodobý majetek, a to výjimečně delší lhůta 60 kalendářních měsíců. Na druhé straně při zrušení registrace se snížení odpočtu podle § 79a zákona o DPH týká také dlouhodobého majetku.

DM vytvořený vlastní činností

U dlouhodobého majetku vytvořeného vlastní činnosti před účinností novely od 1. 1. 2025 byl akceptován při pořizování specifický postup:

  • v průběhu pořizování vlastní činností uplatňoval plátce ze vstupů plný nárok na odpočet a

  • jakmile byl vytvářený majetek dokončen a uveden do stavu způsobilého k užívání, jednalo se o dodání zboží za úplatu – a plátce byl povinen přiznat daň na výstupu, a to ze základu určeného buď ve výši obvyklé ceny (lze-li ji určit) anebo z celkových nákladů vynaložených na dodání zboží, viz § 36 odst. 6 písm. a) ZDPH.

Tato varianta uplatňování DPH při pořizování majetku je od 1. ledna 2025 zrušena. Podle bodu šestého přechodných ustanovení ale platí, že pokud byl dlouhodobý majetek pořizován před účinností novely tímto specifickým způsobem a současně nebyl do 31. 12. 2024 uveden do užívání, postupujeme podle původního znění zákona o DPH před novelou, tj. výše uvedeným způsobem Podmínkou zde je, že plátci musel ještě před novelou vzniknout nárok na odpočet daně z plnění, které se stalo součástí tohoto majetku pořizovaného "vlastní činností".

Pro případy, kdy k uvedení dotčeného majetku do stavu způsobilého k užívání dojde až s větším odstupem po účinnosti novely, konkrétně nejdříve v roce 2026, je plátcům současně nabídnuta alternativa způsobu uplatňování DPH. U přijatých zdanitelných plnění nebo poskytnutých úplat, u nichž vznikl nárok na odpočet daně, přijatých od 1. 1. 2025 může plátce použít novelizovaná pravidla, tj. bez specifik pro dříve upravený postup u majetku pořizovaného vlastní činností. Pokud se plátce rozhodne tuto možnost využít, bude u dotčeného majetku do 31. prosince 2024 postupovat podle dosavadních ustanovení zákona o DPH (viz výše) a od 1. ledna 2025 podle nové úpravy.

Nová úprava vychází z principu průběžného uplatňování odpočtu samostatně z každého jednotlivého přijatého plnění, které se stane součástí pořízeného dlouhodobého majetku. Následně pak (při pořízení DM) dojde k případné korekci (přesněji sjednocení) možného rozdílu rozsahu uplatnění odpočtu při tomto průběžném uplatňování odpočtu daně z přijatých dílčích plnění souvisejících s pořizováním dlouhodobého majetku. Rozdíl se zjišťuje ve vztahu ke koeficientu, který náleží pořízenému dlouhodobému majetku v kalendářním roce jeho pořízení. Tyto situace a postupy podrobně upravují nově textované odstavce 5 až 9 § 75 a potažmo odstavec 10 § 76 zákona o DPH.

Jestliže plátce uplatnil odpočet daně související s pořízením dlouhodobého majetku, má povinnost zjistit výši poměrného koeficientu pořízeného dlouhodobého majetku v kalendářním roce jeho pořízení a porovnat jej s koeficientem, který plátce v souvislosti s uplatněním odpočtu daně použil u přijatého (jednotlivého) zdanitelného plnění. U těchto jednotlivých plnění bude vždy použit poměrný koeficient stanovený odhadem, protože logicky nemohlo dojít k použití dotčeného dlouhodobého majetku před jeho pořízením. Opravu uplatněného odpočtu daně plátce musí provést za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém byl dlouhodobý majetek pořízen, a to vždy – nepoužije se zde totiž pravidlo odchýlení poměrných koeficientů o více než 10 procentních bodů.

Principiálně obdobně se postupuje ohledně vypořádacího koeficientu při výpočtu nároku na odpočet v krácené výši podle § 76 zákona o DPH. Cílem je, aby bez ohledu na délku období pořizování tohoto majetku byl uplatněn odpočet daně ve stejně krácené výši, za použití stejného koeficientu, který platí v kalendářním roce pořízení tohoto majetku (uvedení do stavu způsobilého užívání). Tato oprava se provede v rámci vypořádání nároku za poslední zdaňovací období vypořádávaného období, tedy nikoli zpětně.

Den uskutečnění zdanitelného (osvobozeného) plnění

Pro dlouhodobý majetek platí standardní pravidla jako pro dodání zboží. Pro nemovitý majetek je nutné pečlivě kontrolovat den uskutečnění zdanitelného plnění podle § 21 odst. 2 ZDPH.

Příklad 2.3

Plátce si pořídil nemovitou věc s tím, že pro účely DPH není v tomto případě rozhodující, kdy bylo k dispozici vyrozumění o provedeném zápisu změny vlastnického práva (10. 2. 2025), neboť prodávající předal kupujícímu nemovitou věci k užívání již k datu podpisu smlouvy dne 20. ledna 2025, který je dnem zdanitelného plnění.

Osvobozené plnění

Dodejme si pro pořádek, že stejný postup platí i pro případné pořízení DM jako osvobozeného plnění, a to s odkazem na ustanovení § 21 odst. 9 zákona o DPH.

V novele zákona o DPH účinné od 1. ledna 2025 byly zpřísněny v § 21 odst. 8 zakotvené podmínky pro uplatnění fikce uskutečnění zdanitelného plnění u dlouhodobých plnění – tj. plnění v tuzemsku realizovaná po dobu delší než 12 měsíců. Zpřísnění se týká výjimky z uplatnění fikce u těchto plnění pro kalendářní rok, ve kterém došlo k přijetí úplat (záloh) s povinností přiznat daň. Nově je zaveden minimální limit výše takové úplaty či úplat a činí za příslušný kalendářní rok nejméně 10 % z celkové úplaty za dotčené dlouhodobě poskytované plnění.

Současně je zde nutné zdůraznit, jsou-li např. stavebně-montážní práce v režimu přenosu daňové povinnosti, zálohy nejsou zdanitelným ani osvobozeným plněním, proto se musí stanovit den plnění vždy nejpozději k poslednímu dni každého kalendářního roku, jde-li o dlouhodobě uskutečňovanou zakázku.

2.2 Užívání DM

Záleží pouze na rozhodnutí plátce, jakým způsobem bude dlouhodobý majetek užívat pro svou ekonomickou činnost. Zvlášť zmíníme specifika související se službami.

V závislosti na zvolený způsob používaní dlouhodobého majetku musí plátce vždy zohlednit, jestli jsou splněny podmínky pro uplatnění nároku na odpočet DPH, jak je rozebráno v následujícím textu.

Ekonomická činnost

Užívání dlouhodobého majetku může mít vskutku různou podobu. Zmíníme tři situace, které zpravidla ovlivní nárok na odpočet DPH.

Příklad 2.4.1

Plátce si pořídil nemovitou věc – podnikovou prodejnu a skladové prostory, které jsou využívány výlučně "pro podnikání". Nemá tak žádné problémy s testováním, jak je dlouhodobý majetek využíván, neboť je určen pouze pro ekonomickou činnost.

Nájem s/bez DPH

Kvůli osvobozenému nájmu neplátci musí být korigován nárok na odpočet DPH.

Příklad 2.4.2

Brzy se však zjistilo, že tak velké skladovací prostory nepotřebuje, a tak část byla pronajata: neplátci, tj. jako osvobozené plnění, a plátci – po dohodě jako zdanitelné plnění.

Příklad 2.4.3

Také kancelářské prostory se ukázaly jako zbytečně rozsáhlé. V podkroví bylo provedeno technické zhodnocení a je užíváno pro soukromé účely jednatele. Samozřejmě to ovlivní i nárok na odpočet DPH.

Více viz podrobný článek Nájem a DPH.

Novela 1. 7. 2025

Upozorňujeme na skutečnost, že aktuální novinky týkající se nemovitých věcí mohou v některých případech vést ke změně klasifikace nájmů, parametrů pro zdanění nebo osvobození. To se musí individuálně ověřit a případně i upravit daňový režim platný pro daň z přidané hodnoty.

3. NEMOVITÉ VĚCI

Pro tuto kategorii platí obecná pravidla, ale i některá specifika. Uvedeme si přehled novinek (3.1) a rozebereme si podmínky platné pro dodání nemovitých věcí (3.2). Výklad si doplníme o vliv oprav nemovitých věcí (3.3).

3.1 Novela 1. 7. 2025

Jedná se o mnoho velmi podstatných změn a v úvodu si zdůrazníme, že se uplatní pro všechny situace, které nastanou 1. července 2025 a později, zjednodušeně: rozhodující je okamžik uskutečnění zdanitelného nebo osvobozeného plnění.

Zálohy

V úvahu je třeba vzít body 10. a 11. přechodných ustanovení týkající se záloh přijatých před 1. 7. 2025 na plnění uskutečněná po tomto datu. V prvním případě jde o situaci přijaté úplaty (zálohy DPH) na plnění, které bylo původně (v době přijetí zálohy) osvobozeno od daně podle § 56, 56a zákona o DPH (osvobozené dodání nemovité věci nebo osvobozený nájem nemovitosti), ale po účinnosti novelizace je toto plnění zdanitelným. Při stanovení základu daně se u takového plnění postupuje podle § 37a zákona o DPH, přičemž se musí zohlednit, že u této zálohy nevznikla povinnost přiznat daň. To znamená, že pokud by vznikl záporný rozdíl, hledí se na toto plnění i po účinnosti zákona jako na osvobozené od daně. Pro opačné případy je k dispozici bod 11., jestliže záloha byla zdaněna a nyní se jedná o osvobozené plnění, postupuje se obdobně a opět zde je i odkaz na § 37a ZDPH.

V principu se při všech změnách sazby daně a daňového režimu (zdanitelní/osvobozené a naopak) uplatňuje zásada, že se a) nereklasifikuje dodatečně plnění před novelou, a tak za b) základ daně k plnění po novele je o původní základ stanovený před novelou snížen. Mělo by tomu být i v tomto případě, i když je výše zmíněné odkazy na § 37a zákona o DPH trochu matoucí.

Příklad 3.1.1

V červnu 2025 byla poskytnuta záloha ve výši 1 000 000 Kč na osvobozené dodání nemovité věci, když byla celková cena sjednána na 3 000 000 Kč. V červenci se uskutečnilo "konečné" dodání, ale toto je již podle novelizované úpravy zdanitelným plněním. Základ daně včetně DPH bude 2 000 000 Kč (ne 3 000 000 Kč).

Příklad 3.1.2

Kdyby se jednalo o opačný případ, zdaněna byla v červnu zálohu 1 000 000 Kč (částka včetně daně), v červenci dodání plnění bylo osvobozeno od daně ve výši doplatku 2 000 000 Kč (nikoliv 3 000 000 Kč z celkové ceny).

To znamená, že ani v jednom případě by v důsledku rozdílů zdanění po novele nevznikla povinnost podat dodatečné daňové přiznání.

Přehled novinek § 55a a § 56

Nově je do samostatného § 55a zákona o DPH vyčleněna úprava dodání pozemku. Dosud byla problematika popsána ve společném § 56 ZDPH pro dodání vybrané nemovité věci. Viz část 3.2.

Související novinky

Upozorňujeme na další změny, které ovlivňují přístup k nemovitým věcem u daně z přidané hodnoty. Jedná se o následující aktualizovaná ustanovení zákona o DPH.

§ 48 Stavba pro bydlení
§ 48a Stavba pro sociální bydlení
§ 49 Sazba daně u stavby pro bydlení
§ 56a Nájem nemovité věci

Krátce si okomentujeme zásadní úpravy ve výše uvedených paragrafech, neboť mají vliv především na uplatnění sazby daně a nájem nemovité věci, oblasti, které jsou podrobně popsány v samostatných článcích.

Z důvodu lepší přehlednosti došlo v zákoně o DPH k novému rozvržení textů úprav k problematice staveb. V § 48 zákona o DPH je nyní ponechána pouze definice staveb pro bydlení. Stanovení sazby je v přepracované podobě přesunuto do § 49 a konečně definice staveb pro sociální bydlení je nyní vyčleněna do samostatného § 48a zákona o DPH.

Stavba pro bydlení

V ustanovení § 48 zákona o DPH je nově vymezení pojmu "Stavba pro bydlení", kdy záměrem novelizace bylo i to, aby došlo k jednoznačnému určení, jaká stavba se pro účely DPH považuje za stavbu bytového a rodinného domu.

Stavbou pro bydlení se pro účely DPH rozumí stavba rodinného domu, bytového domu, stavba tvořící příslušenství bytového nebo rodinného domu, obytný prostor a místnost užívaná spolu s obytným prostorem.

Dříve používané pojmy "stavba bytového domu podle stavebního zákona" nebo "stavba rodinného domu podle stavebního zákona" nahradily výše uvedené výrazy "stavba rodinného/bytového domu", které jsou nově definovány v § 48 odst. 2 a 3 zákona o DPH. Zrušeny jsou odkazy na stavební zákon a související předpisy.

Nová úprava cíleně směřuje k tomu, aby se vymezení těchto staveb v maximální míře vázalo na zápis stavby v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí – tzv. RÚIAN. Stavbou bytového nebo rodinného domu je pro účely DPH stavba, která je v RÚIAN zapsána jako stavba se způsobem využití bytový nebo rodinný dům nebo není v tomto registru zapsána, ale lze důvodně předpokládat, že bude s uvedeným způsobem využití zapsána.

V případě již existujícího zápisu v RÚIANu je tak tento zápis rozhodný pro určení, zda je konkrétní stavba rodinným, resp. bytovým domem pro účely DPH. Pokud neexistuje zápis nemovitosti v tomto seznamu, zejména půjde o prvovýstavby, kdy ještě stavba není zapsána, ale očekává se, že zapsána bude, je nutné vyjít zejména z projektu, stavebního povolení atp.

Je zde ale výjimka – přijetím nového stavebního zákona se totiž rozšířila množina rodinných domů o stavby s třetím nadzemním podlažím ustoupeným od hraniční čáry ulice alespoň o 2 metry. Tyto stavby, které podle nového stavebního zákona splňují definici rodinných domů, ale podle předchozí úpravy nebyly za rodinné domy považovány, jsou onou jedinou výjimkou z pravidla o rozhodnosti zápisu v RÚIANu.

Podle bodu 12. přechodných ustanovení k novele 2025 budou i tyto stavby považovány za rodinné domy. U těchto staveb, pokud nejsou v RÚIAN zapsány jako rodinný dům z důvodu, že k zápisu došlo v době před aplikací nového stavebního zákona, nese daňový subjekt důkazní břemeno – musí doložit, že se jedná o rodinný dům splňující definici rodinného domu podle nového stavebního zákona.

Pozemek

V § 48 odst. 4 zákona o DPH nalezneme potřebné definiční vymezení, co se rozumí pozemkem, který tvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí.

Dokončené stavby

Také se zpřesnilo – viz § 48 odst. 6 ZDPH, kdy se stavba považuje pro účely daně z přidané hodnoty za dokončenou: právní mocí prvního kolaudačního rozhodnutí nebo splněním podmínek k trvalému užívání, pokud se kolaudační rozhodnutí nevydává. Toto je podstatné pro určení sazby daně při poskytnutí stavebních a montážních prací stavby pro bydlení a stavby pro sociální bydlení a při dodání stavby pro sociální bydlení.

Stavba pro sociální bydlení

Úprava v § 48a zákona o DPH má za cíl odstranit výkladové problémy a nalezneme zde proto příslušné definice. Smyslem je více zohlednit převažující určení, resp. použití/využití stavby.

Stavbou pro sociální bydlení se pro účely DPH rozumí stavba bytového domu, rodinného dobu nebo obytný prostor, pokud splňují zákonem nastavené parametry. U rodinného domu a obytného prostor nedochází ke změně: stavbou pro sociální bydlení je rodinný dům tehdy, pokud má podlahovou plochu do 350 m2 a obytný prostor, jestliže má podlahovou plochu do 120 m2.

Bytový dům pro sociální bydlení

Zde došlo ke změně v definici. Před novelou byla rozhodujícím parametrem (kritériem) podlahová plocha – stavbou pro sociální bydlení byl bytový dům, kde nebyl žádný obytný prostor s podlahovou plochou přesahující 120 m2. V důsledku toho ale mohl být bytovým domem pro sociální bydlení i dům, u něhož 40 % podlahové plochy tvořily nebytové prostory a zbývající plochy byly menší byty. Naproti tomu bytový dům tvořený výhradně byty nenaplnil definici bytového domu pro sociální bydlení, protože i jediný z bytů měl podlahovou plochu nad 120 m2.

Po novele je klasifikace zcela jiná – definice vychází z celistvějšího hodnocení! Pro naplnění parametrů stavby bytového domu pro sociální bydlení je dostačující, jestliže více než polovinu jeho podlahové plochy tvoří obytné prostory pro sociální bydlení. Doplníme si, že v tomto případě není rozhodující skutečnost, že se zde nachází i jiné prostory.

Specifické stavby pro sociální bydlení jsou vyjmenovány v § 48a odst. 2 zákona o DPH: jde o zvláštní typy staveb v závislosti na účelu jejich užívání, které se považují vždy za stavby pro sociální bydlení.

Nejde o novinku, fakticky jde o převzetí definice z předchozí úpravy, viz dosavadní § 48 odst. 5 písm. d) až j) ZDPH, například domovy seniorů, internáty, hospice atp. Nově je však v  § 48 odst. 3 ZDPH normováno posuzování těchto staveb pro případ prodeje, rekonstrukce či jiného nakládání, s ohledem na to, že ke stanovenému účelu obvykle není užívána celá budova, ale jen její část.

V návaznosti na upravený § 48 odst. 3 zákona o DPH nyní platí, že za stavby pro sociální bydlení se považují také stavby se smíšeným účelem užívání, u kterých nicméně převládá využití pro sociální bydlení.

U těchto staveb je jejich zařazení mezi stavby pro sociální bydlení podmíněno nadpolovičním podílem podlahové plochy prostor užívaných pro účely sociálního bydlení na celkové podlahové ploše budovy.

Příklad 3.2

Jedná se například o domov seniorů, při jehož výstavbě se počítá se zajištěním občanské vybavenosti – obchody a provozovny služeb atd.

Sazba daně u stavby pro bydlení

Nadále platí, že při poskytnutí stavebních či montážních prací spojených s výstavbou stavby pro sociální bydlení se uplatní snížená sazba daně i pro dodání těchto staveb, pozemku či práva stavby, jejichž součástí není jiná stavba než pro sociální bydlení. V § 49 zákona o DPH nalezneme navíc několik zpřesnění, třeba v odstavci třetím pro uplatnění snížené sazby daně u dodání stavby pro sociální bydlení, resp. pozemku či práva stavby, jehož je taková stavba součástí, a to i v případě, že stavba pro sociální bydlení ještě není dokončená.

Pokud budou probíhat stavební nebo montážní práce na dokončených stavbách pro bydlení nebo pro sociální bydlení, jestliže je jasné, že se změní na stavbu nebo prostor, která není (nebude) stavbou pro bydlení, sociální bydlení, uplatní se základní sazba daně!

Příklad 3.3

Jedná se o situace, když se provede stavební úprava (například půdy existujícího domova seniorů), kde vzniknou samostatné obytné prostory přesahující svou podlahovou plochou 120 m2.

Uvedené platí ve smyslu ustanovení § 49 odst. 4 zákona o DPH, na základě kterého se snížená sazba daně použije při poskytnutí stavebních nebo montážních prací provedených na dokončené stavbě pro bydlení nebo pro sociální bydlení, ale to neplatí, jestliže je poskytnutím těchto prací tato stavba mění na stavbu nebo prostor, které nejsou stavbou pro bydlení nebo pro sociální bydlení.

Pozitivní novinkou je podle § 49 odst. 5 zákona o DPH, že se snížená sazba daně uplatní také u stavební nebo montážní práce prováděné na dokončené stavbě, která sice sama jako taková nesplňuje podmínky pro stavbu pro bydlení nebo pro sociální bydlení, ale lze ji využít v rozsahu, v jakém jsou prováděny na částech této stavby, které slouží výhradně k bydlení nebo sociálnímu bydlení (ovšem pouze k sociálnímu bydlení ve smyslu ustanovení § 48a dost. 1 písm. c) a odst. 2 zákona o DPH, nikoli u budov se smíšeným využitím podle § 48a odst. 3 ZDPH).

V praxi se běžně objeví situace, kdy stavebně-montážní práce proběhnou u polyfunkčního domu, který je stavbou pro sociální bydlení, týkající se: a) celé stavby, b) části užívané pro sociální účely, c) pronajímané třeba s daní.

Pokud budou předmětné stavebně-montážní práce prováděny jak na částech stavby, které jsou určeny nebo slouží výhradně k bydlení nebo sociálnímu bydlení, tak současně v částech stavby určených nebo sloužících jinému účelu (např. společné prostory) po novele je ve zmíněném odst. 5 stanoven způsob, jakým se určí základ daně pro účely použití snížené sazby. Kritériem je poměr podlahových ploch.

Příklad 3.4

Plátce provedl opravu rozvodu tepla na části polyfunkčního domu (jako celek dům nesplňuje definici stavby pro sociální bydlení). Jednalo se o rozvody v části stavby, kde je umístěn domov seniorů (500 m2) a sousedící kosmetický salón (50 m2). Poměřením podlahových ploch těchto části zjistíme základ daně pro uplatnění snížené sazby tak, že bude uplatněna u 10/11 z celkové ceny opravy bez daně.

Vyhláška

K dispozici je pro výpočty podlahové plochy Vyhláška č. 163/2025 Sb., o způsobu výpočtu podlahové plochy pro účely daně z přidané hodnoty, které se věnuje článek Nájem DPH. V této vyhlášce jsou definovány základní pojmy: místnost, prostor, ale i co je půdou.

Uplatňuje se princip, že se u stavby vezmou v úvahu podlahové plochy jednotlivých místností a prostorů uvnitř obvodové konstrukce stavby, která odděluje tuto stavbu od vnějšího prostředí. Jedná se o plochu, která se nenachází pod svislými konstrukcemi, což je novinka.

Součástí podlahové plochy není například půda, lodžie, schodiště, výtahové šachty, ale také prostory, místnosti nebo jejich části, které jsou výhradně určeny k využití jako technologické zázemí.

3.2 Dodání nemovité věci

Novinky účinné od 1. července 2025 jsou zde přelomové – převratnou je výrazné zkrácení časového testu pro osvobození od daně.

Skutečnost, že jsou nyní k dispozici dva paragrafy zákona o DPH: § 55a pozemky (3.2.1) a § 56 vybrané nemovité věci (3.2.2) sama o sobě zásadní není, jde o technikálii