On-line 3měsíční
intenzivní studium
DPH 2023

Input:

Dopady změn ZDPH u neziskových organizací - II. část

16.6.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2025.1300.1
Dopady změn ZDPH u neziskových organizací – II. část

Ing. Olga Hochmannová

Předchozí část článku

V minulé části jsme začali komentovat změny, které přinesla poslední novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (v textu jen "ZDPH"), tj. zákon č. 461/2024 Sb. Tento zákon obsahuje velký počet změn ZDPH, z nichž část je důležitá i pro organizace, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání.

V první části uvedeme změny zaměřené speciálně na veřejnoprávní subjekty, jako jsou územně samosprávné celky nebo organizační složky státu, pro které byla rozšířena možnost využít skupinové registrace.

Dále se zaměříme na změny v uplatňování DPH u nemovitých věcí, které vstoupí v účinnost k 1. 7. 2025. Jedná se o změny výrazné, které zahrnují nejen jiná pravidla pro osvobození či zdaňování nemovité věci nebo úpravy pravidel pro uplatnění snížené či základní sazby daně u stavebních prací, ale i novou strukturu ustanovení, která tato pravidla stanoví. Zejména pro obce, příp. další subjekty, které vlastní nemovité věci, mohou být tyto změny velmi důležité.

1. Skupinová registrace § 5a – 5c ZDPH

Podstatou skupinové registrace je, že několik kapitálově nebo personálně spojených osob se registruje jako jeden plátce. Jednotliví členové skupiny, kteří byli plátci, přestanou být samostatnými plátci, neboť plátcem je pouze skupina jako celek. Výhodou takové registrace je skutečnost, že plnění, která jsou poskytována mezi členy skupiny, nejsou předmětem daně. Předmětem daně jsou pouze plnění uskutečněná pro třetí osoby.

Jak je uvedeno výše, skupinu může vytvořit několik osob kapitálově nebo personálně spojených. Definice kapitálově i personálně spojeného seskupení je stanovena v § 4 odst. 1 písm. m), n) ZDPH. Do § 5a ZDPH bylo od 1. 1. 2025 doplněno, že za kapitálově spojené seskupení se považuje i organizační složka státu a jí zřízené příspěvkové organizace nebo územně samosprávný celek a jím zřízené příspěvkové organizace.

To znamená, že tyto subjekty mohou, pokud se tak rozhodnou, požádat o registraci jako skupina. Přihláška k registraci skupiny se podle § 95a ZDPH podává do 31. 10. příslušného kalendářního roku, aby skupina mohla být registrována k 1. 1. následujícího kalendářního roku. V přihlášce k registraci se určí osoby, které budou členy skupiny, a osoba, která bude zastupujícím členem skupiny. Přihláška k registraci skupiny se podává u správce daně místně příslušného zastupujícímu členu skupiny, který se po registraci stane místně příslušným správcem daně skupiny jako celku, jak stanoví § 93a ZDPH.

Za skupinu jedná její zastupující člen; ten také podává za skupinu daňové přiznání. Členové skupiny odpovídají společně a nerozdílně za povinnosti skupiny v oblasti DPH.

2. Změny ZDPH u dodání staveb, pozemků a jiných nemovitých věcí a poskytování stavebních prací od 1. 7. 2025

2.1 Dosavadní struktura ustanovení ZDPH k DPH u staveb, pozemků a jiných nemovitých věcí a stavebních prací

Struktura ustanovení ZDPH k uplatňování DPH u nemovitých věcí a stavebních prací je již po několik let ustálena takto:

  • § 48 ZDPH – Sazby daně u dokončené stavby pro bydlení nebo dokončené stavby pro sociální bydlení

  • § 49 ZDPH – Sazba daně u výstavby nebo dodání stavby pro sociální bydlení

  • § 56 ZDPH – Dodání nemovité věci

2.2 Novelizovaná struktura ustanovení ZDPH k DPH u staveb, pozemků aj. a stavebních prací od 1. 7. 2025

  • § 48 ZDPH – Stavba pro bydlení

  • § 48a ZDPH – Stavba pro sociální bydlení

  • § 49 ZDPH – Sazba daně u stavby pro bydlení

  • § 55a ZDPH – Dodání pozemku

  • § 56 ZDPH – Dodání vybrané nemovité věci

a) Stavba pro bydlení § 48 ZDPH

Definice staveb pro bydlení obecně je obdobná jako podle dosavadního znění ZDPH: "Stavbou pro bydlení se rozumí stavba bytového domu, rodinného domu, stavba, která slouží k využití stavby bytového nebo rodinného domu a je zřízena na pozemku, který s touto stavbou tvoří funkční celek." Liší se však související právní předpis, na který jednotlivé definice odkazují, a několik detailů v definici těchto staveb.

Uvedené definice jsou důležité, neboť souvisí se stanovením sazby daně u stavebních a montážních prací na určité stavbě, protože sníženou sazbu daně je možné uplatnit jen při opravách či úpravách staveb pro bydlení.

b) Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN)

U staveb bytového domu nebo rodinného domu jejich definice v ZDPH nově odkazují na zápis v základním registru identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN), v němž je zapsán mj. i způsob využití jednotlivých staveb. Jedná se o veřejný registr, zřízený zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Ze skutečnosti, že se jedná o veřejný rejstřík, vyplývá i význam a postavení tohoto zápisu – skutečnosti zapsané v tomto rejstříku se považují za pravdivé, pokud není prokázán opak. Zápis v RÚIAN je tedy rozhodující pro určení, zda je určitá stavba pro účely DPH rodinným či bytovým domem. Avšak u stavby rodinného domu je nutno vzít v úvahu ještě další skutečnost.

Jak vyplývá z přechodných ustanovení, čl. II odst. 11, k zákonu č. 461/2024 Sb., rodinným domem podle § 48 ZDPH ve znění účinném od 1. 1. 2025 je i stavba, která nebyla rodinným domem podle původního stavebního zákona (z. č. 183/2006 Sb. ve znění p. p.) a byla zapsána do katastru nemovitostí podle tohoto původního stavebního zákona, pokud splňuje parametry rodinného domu podle nového stavebního zákona (z. č. 283/2021 Sb. ve znění p. p.). Jedná se o to, že nový stavební zákon definuje pojem "rodinný dům" širším způsobem než původní stavební zákon.

c) Den dokončení stavby

Nově stanovená lhůta pro uplatnění daně při dodání staveb podle novelizovaného § 56 odst. 1 ZDPH začíná běžet ode dne dokončení stavby, proto je do § 48 odst. 6 ZDPH vloženo ustanovení definující, kdy se stavba považuje za dokončenou. Je to dnem nabytí právní moci prvního kolaudačního rozhodnutí u staveb, pro které se vydává kolaudační rozhodnutí, nebo dnem splnění podmínek k trvalému užívání stavby, pokud se na stavbu kolaudační rozhodnutí nevydává (v tomto případě nastane podle okolností např. marným uplynutí lhůty